Wat als je jezelf een buitenbeentje voelt

Iedere nieuwe klant levert nieuwe situaties op…

Een tijdje geleden werd ik met het volgende geconfronteerd:

“Binnen het Directie Team ben ik een buitenbeentje. Iedereen is maar bezig zich te profileren en heeft het over resultaten en hoe goed ze het doen. Ik word daar onzeker van en kan mijn standpunten niet naar voren brengen. Ik klap als het ware dicht. Ik ben het niet altijd eens met mijn collega’s. Mijn visie en mijn aanpak zijn meer gericht op het proces. Maar ik wil ook aansluiten. Hoe doe ik dat?”

Lees verder

Hoe vind je de perfecte coach

Of je nu een leidinggevende of een professional bent, het hebben van een coach zal je helpen je carrière een boost te geven. Een coach is iemand die jou “de kneepjes van het vak toont” en je helpt te navigeren in het zakelijke doolhof zonder gekwetst of ontmoedigd te worden. Oprah Winfrey zei ooit: “Een coach is iemand die jou in staat stelt het licht in jezelf te zien”. Maar het vinden van een excellente coach is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is een complex besluit dat je moet nemen op basis van harde feiten.

Volgende tips kunnen je hierbij helpen:

Lees verder

5 overtuigingen die je carrière om zeep helpen

Je hoort stemmen!

We horen ze allemaal. Misschien heb je er nog niet bij stilgestaan en veronderstel je dat die duizenden gedachten die in je hoofd rondwandelen in je geboortepakket zaten. Maar, dat is gelukkig niet zo. Jij bent zelf de creator van je denkgewoonten en de optelsom van al wat je denkt is het gevoel dat je hebt over je leven.

Die gedachten vormen snel een vastgeroest patroon, of anders gezegd een overtuiging. Je overtuigingen bepalen voor een groot gedeelte wie je bent. Je wereldbeeld, de manier waarop je naar jezelf en naar anderen kijkt. Je overtuigingen gaan ook je acties bepalen.

Lees verder

Feedback: de achilleshiel van modern leiderschap

Laatst las ik in een internationaal onderzoek van McKinsey dat van de 500 ondervraagde CEO ’s, twee op drie aangaven dat leiderschapsontwikkeling als topprioriteit wordt beschouwd voor nu en in de toekomst. Maar in datzelfde onderzoek kwam naar voor dat 30% van diezelfde CEO ’s aangeven dat hun bedrijf kansen misloopt omdat ze niet genoeg leiders hebben met de juiste kwaliteiten.

Hoe komt dat toch?

Uit onze ervaring blijkt dat hier 4 oorzaken aan ten grondslag liggen.

Lees verder

Burn-out komt steeds vaker voor

Een burn-out komt steeds vaker voor binnen een organisatie en vormt een steeds belangrijker aandachtspunt voor Human Ressources.

Burn-out is als een sluipend gif en dat is het grote gevaar. Het is geen ziekte die je plots overvalt, maar een langzaam proces waarin je afglijdt naar een complex en ernstig gezondheidsprobleem. Een typische valkuil van stress is dat je niet door hebt wanneer de dagelijkse stress ongezonde vormen gaat aannemen. Daarom is het belangrijk om stress en  burn-out preventief aan te pakken. Voorkomen is, zeker in dit geval, beter dan genezen.

Lees verder

6 negatieve gedachten die je hinderen op de weg naar succes

Verschillende manieren om te interpreteren.

Belangrijker dan de initiatieven die je onderneemt, is de manier waarop je naar je acties kijkt. Of je nu een fout maakt, een hindernis overwint of een doel bereikt, er zijn steeds verschillende manier om dit te interpreteren. Sommige mensen hebben de neiging hun successen steeds te minimaliseren en hun mislukkingen uit te vergroten. Op die manier ontstaat dan een negatieve spiraal die er al snel toe leidt dat ze niet meer in zichzelf geloven.

Lees verder

Wat willen ze nu eigenlijk van mij?

Leidinggevenden krijgen dubbele boodschap…

“Onze mensen zijn ons belangrijkste kapitaal!” is een kreet dat we veel horen bij organisaties. Mensgerichte strategie worden uitgewerkt en op touw gezet. Tools worden ontwikkeld, bijeenkomsten worden gehouden, mails worden gestuurd, enz. Alle leidinggevende managementlagen gaan door de mensgerichte wasstraat.

Tot wanneer de omzet en andere cijfers zichtbaar worden

Midden in de implementatiefase van de “medewerkerstevredenheid” campagne worden omzet- en andere cijfers zichtbaar. Cijfers die zorgen baren. Er moet direct ingegrepen en bijgestuurd worden… “aansturen op resultaat is de eerste prioriteit!”

Lees verder

Alles waar je niet uniek in bent, kan een ander ook

In feite gaat het hier om het creëren van meerwaarde

Iedereen kent de term meerwaarde of toegevoegde waarde. Je hebt het vast al gehoord tijdens een training, gelezen in een commerciële blog of misschien wordt het wel intern gepromoot op jouw afdeling of bedrijf.

Als we het hebben over meerwaarde denken de meeste van ons aan het verschil dat een product of bedrijf creëert met dat van jouw concurrent. Waar ligt jullie onderscheidend vermogen? Waar ben je uniek in? Waar is het bedrijf trots op? Hebben jullie misschien een uitstekende klantenservice? Of is de leveringstermijn een pluspunt bij jullie? Wordt vooral jullie probleemoplossend vermogen gewaardeerd door de markt?

Lees verder

Drie succeskwaliteiten van een leider

Vorige week ging ik in discussie met een aantal C-level executives over het concept “leiding geven van binnen naar buiten”. Met andere woorden, hoe de externe zichtbare acties beïnvloed worden door de intrinsieke motivatie.

Mensen die leiding geven van “binnenuit” hebben een hoog doelbewustzijn en hun visie op en voor het bedrijf beïnvloed heel sterk hun manier van werken.

Welke zijn de drie belangrijkste strategieën die naar voorkwamen uit mijn gesprek?

Lees verder