De kracht van intrinsieke motivitatie…

Waarom coachen op gedrag?

Hoe verder je komt in je carrière, des te meer beperkingen te maken hebben met gedrag. In een bedrijf zijn de meeste executives uitstekend onderlegd. Ze zijn allemaal slim. Ze zijn up-to-date als het gaat om hun technische aspecten van hun werk. Je wordt binnen een bedrijf geen CFO als je niet weet hoe je een balans en W&V rekening moet lezen. Dus beoordelen we succesvolle executives zelden op hun technische vaardigheden of intelligentie, we geven ze soms zelfs het voordeel van de twijfel.

Het belang van zelfreflectie en bewustwording

We gaan er bijvoorbeeld van uit dat onze huisarts de geneeskunde beheerst, dus beoordelen wij hem op hoe hij ons tegemoet treedt, hoe hij onze vragen beantwoordt, hoe hij slecht nieuws brengt. Niets van dit alles wordt hem op de universiteit geleerd. Die gedragscriteria passen we op vrijwel iedere persoon toe, of het nu een CEO is of een loodgieter.

We hebben allemaal met bepaalde eigenschappen onze eerste baan bemachtigd. Dat zijn de eigenschappen die we met trots op onze cv zetten. Maar als we succesvoller worden, raken die eigenschappen op de achtergrond en worden subtielere kenmerken belangrijker.

Coachen op gedrag is daarom geen gemakkelijk proces. Maar het is wel effectief. Je moet kritisch kijken naar de manier waarop je dingen nu doet en met vertrouwen open staan voor alle vormen van verandering. Niet alleen ‘wat moet ik anders doen”, maar vooral ‘wat moet ik niet meer doen’.  Coachen op gedrag vereist een andere manier van denken, een manier die vraagt om bewustwording van alles wat je doet en niet doet. Dus is het belangrijk om je verwachtingen goed te managen. Overweeg daarom zorgvuldig wat je uit onze samenwerking wilt halen.

Coaching begint bij jezelf

Laten we eens op een rijtje zetten welke inspanningen jij zal moeten doen om optimaal profijt te hebben van mijn coaching:

  • Je moet bereid zijn om te veranderen. Er zijn geen shortcuts, als je niet gemotiveerd bent om er voor 100% tegen aan te gaan, zal het niet werken en betekent het ook vaak dat je er nog niet klaar voor bent;
  • Je moet openstaan voor feedback. Feedback is de hoeksteen voor verbetering. Het is voor de meeste mensen moeilijk om van buiten naar binnen te kijken dus moet je de perceptie van andere mensen om je heen gebruiken. ik garandeer dat het je misschien niet altijd bevalt wat je te horen krijgt, maar neem maar van mij aan dat het de beste ROI is die je kunt krijgen;
  • Je moet genieten van het traject. Coaching gaat over het tot stand brengen van een dialoog, er is geen oordeel, geen goed of fout. Spring in het diepe! Gun jezelf deze vrijheid.