Het belang van visie en acceptatie

Zonder brandstof stopt uiteindelijk elke motor

Een bedrijf zonder duidelijke visie is een kip zonder kop. Voor succesvol ondernemen is het nodig dat iedereen in de organisatie werkt op een manier die het beste bijdraagt aan het doel. In de visie staat het doel waarnaar je streeft verwoord. Ieder mens maakt met zijn eigen brein plaatjes, vraag 10 mensen een kasteel te tekenen en je krijgt 10 verschillende kastelen, je doet het op je eigen manier, met je eigen brein.

Als je meer vertelt over het kasteel, krijg je nog steeds 10 verschillende kastelen, maar ze lijken al wel meer op elkaar. Als je elk detail van het kasteel minutieus kunt “schetsen” bij de luisteraars, wordt het resultaat nog beter, maar je krijgt, hoe dan ook, nog steeds 10 verschillende kastelen. Zelfs als je een foto laat zien van het kasteel en de aanwezigen vraagt het na te tekenen, krijg je 10 verschillende kastelen te zien, echter wel het beste resultaat kijkend naar de eerdergenoemde manieren.

Begin met een duidelijke visie

Daarom is het duidelijk neer kunnen zetten (presenteren, overbrengen) van de visie naar alle lagen (hiërarchische niveaus) van het bedrijf, van onschatbare waarde in de race naar het doel. Dit alles begint met een duidelijke visie. Wat wil het bedrijf, welk deel van de markt willen we bewerken, op welke manier, in hoeveel tijd? Wat willen we uitstralen naar onze omgeving die (nog) geen klant is.

Hoe ga je om met de “zijkant”, overheid, milieu, bonden. Je zult je verhaal op een heldere en te begrijpen wijze, zonder betuttelend te worden, moeten kunnen schetsen. Iedere werknemer moet weten waar de organisatie naar toe wil en dit ook kunnen accepteren.

Kracht van de boodschap

Zonder acceptatie blijft een kwalitatief super goede visie zonder effect en kun je de plannen in de prullenbak werpen. Het doel wordt nooit bereikt. Het plaatje moet bij allen die willen meewerken acceptabel zijn. Zij die niet kunnen accepteren, vertrekken of moeten vertrekken. Klinkt misschien hard, maar is van groot belang.

Een verkoper die de visie niet deelt, kan nooit met de juiste overgave klanten winnen voor je product of dienst. Zijn verhaal wordt niet geloofd, omdat hij het zelf niet gelooft. De kracht van de boodschap zit niet alleen in de manier van presenteren, ook bijhouden is noodzaak. Hoe verder de boodschap hiërarchisch van een werknemer af staat, des te sneller is die hem vergeten. Herhalen is hierbij van evident belang.

Daarvoor moeten alle leidinggevenden de visie even helder en ondubbelzinnig naar hun afdeling kunnen vertalen, waardoor het plaatje niet alleen nogmaals wordt geschetst, maar ook nog eens scherper wordt gesteld.

Je kunt niet volstaan met 1 keer een visie verkondigen en er nooit meer op terugkomen. Zonder brandstof stopt uiteindelijk elke motor.

Cees van der Maarel