Tips om mensen te helpen groeien

Persoonlijke groei is zakelijke groei

Als mensen niet groeien, kun je ook niet verwachten dat het bedrijf groeit. En het begint allemaal met de managers…

De managers in jouw organisatie hebben een voorbeeldfunctie voor hun team en medewerkers. Hun gedrag wordt gekopieerd, waarschijnlijk meer dan zij beseffen. Als zij om het jaar de nieuwste auto-van-de-zaak voor de ingang parkeren, zonovergoten eilanden bezoeken en genieten van wintersportvakanties, dan moet je niet raar opkijken als hun team niet wil overwerken. Zij stralen uit: met mij gaat het uitstekend en bij mij stroomt het geld binnen – en ik hoef er niet eens heel hard voor te werken. Heel motiverend voor hun medewerkers, om het zelf ook eens rustig aan te doen. Als zij daarentegen wekelijks een openhartige blog schrijven over wat zij doen, wat hen echt bezig houdt en hun deur altijd openstaat voor mensen met vragen, dan zijn hun medewerkers bereid een tandje bij te zetten.

De grenzen van hun comfortzone

Je kent dit principe natuurlijk wel: jarenlang doen ze hun best om het goede voorbeeld te geven, maar na verloop van tijd kunnen ze last krijgen van metaalmoeheid – het zijn ook maar mensen. Hun behoefte aan een comfortabel leven wordt groter en hun comfortzone wordt kleiner. Ze vinden het moeilijker en hebben niet altijd de behoefte om zichzelf nog verder te ontwikkelen en te motiveren. Dan is het logisch dat hun medewerkers ook minder gemotiveerd zijn en zich ook niet meer ontwikkelen.

Naarmate hun carrière verloopt ontdekken ze de grenzen van hun comfortzone, hoe groot of klein die ook is: ze worden geconfronteerd met druk, stress, overtuigingen, angsten, enz. Welke rol ze ook vervullen, succesvol zijn vergt zoveel dat ze de grenzen van hun comfortzone eens zullen tegenkomen.

Ontdekken en oprekken

Als HR verantwoordelijke is het één van jouw taken de managers te helpen het beste uit zichzelf te halen. Ze zullen hun comfortzone af en toe moeten ontdekken en oprekken. Pas dan kunnen ze anderen weer energie geven.

Als de tijd is aangebroken om persoonlijk te groeien kan je ze helpen de volgende vier stappen te zetten: het ontdekken, het erkennen, bewust worden en uiteindelijk het oprekken van hun comfortzone. Een waarschuwing vooraf: het ontdekken van de persoonlijke comfortzone kost veel tijd en gaat uiteraard nooit zonder pijn, en het oprekken ervan al helemaal niet.

Om te laten zien hoe het voor jou en je collega managers haalbaar is om weer te groeien, vind je hierna drie adviezen die je ook aan je collega managers kan meegeven om het proces op gang te helpen.

Advies 1: een dagboek bijhouden

Spreek met jezelf af dat je gedurende een afgesproken periode een dagboek bijhoudt, minimaal een maand. Schrijf elke dag op wat je hebt gedaan en wat je toen dacht en/of voelde. Je doet dit alleen voor jezelf, wees dus eerlijk. Houd dit de afgesproken periode vol, en lees vervolgens wat je hebt opgeschreven. Dit zal ongemakkelijk zijn, maar heel leerzaam: je kijkt kritisch naar jezelf en je ziet beter wat er mis is. Deze ‘papieren ervaring’ is een verrijkende ervaring.

Advies 2: ga reizen

Maak een inspirerende en uitdagende reis, alleen zonder je familie. Geen comfortabele zonnige all-inclusive, maar een cultuurreis of avontuur. Waarom? Ver van je dagelijkse leefomgeving, werkzaamheden en cultuur ontdek je je persoonlijke grenzen veel eerder. Tijdens zo een reis heb je ook de tijd om je gedachten over je comfortzone te laten bezinken en er bijvoorbeeld met anderen over te praten.

Advies 3: zoek een meester

Laat je comfortzone oprekken door meesters, mensen buiten je eigen organisatie die verder zijn dan jij. Verder qua vakmanschap en tegelijk qua (zelf)leiderschap. Zoek dus iemand die niet alleen zijn vak beheerst, maar vooral ook zichzelf.

Vraag jezelf: wie bewonder ik? Met wie zou ik best eens een dagdeel willen optrekken, om te leren, te luisteren en te kijken hoe die persoon denkt, doet en leeft? Heb je iemand in gedachten? Verdiep je dan in hem of haar. Ga daarbij gericht na: wie zijn de inspiratiebronnen en meesters van deze persoon? Want iedereen laat zich inspireren en trekt zich aan anderen op. Wie is de meester van jouw meester?

Je kunt nog een stap verder gaan: vraag die persoon gewoon om jouw mentor te zijn. Waarom niet? Iedereen vindt het leuk om aan gemotiveerde mensen zijn kennis en ervaring door te geven.

Door met deze methoden kritisch met zichzelf aan de slag te gaan, kun je jezelf en de managers helpen te voorkomen dat hun innerlijke plafond op den duur het plafond van hun prestaties en dat van het team wordt. Ze zijn altijd een voorbeeld voor andere mensen, de kunst is om een goed voorbeeld te blijven.