Wat heb jij gemeen met Frank de Boer?

‘Dringt Frank de Boer nog wel door bij de spelers?’ is de vraag die Valentijn Driessen stelt in zijn column in de Telegraaf. ‘Elke nederlaag in Amsterdam leidt tot onrust. Maar zelfs de eerste misgelopen landstitel sinds vier jaar wordt De Boer niet kwalijk genomen. Terecht. Hij verdient krediet. Toch komt er eens een einde aan de houdbaarheidsdatum van De Boer bij Ajax’

De columnist verwacht dat het niet meer lang zal duren tot Frank niet meer van nut is voor Ajax. ‘De signalen zijn dreigend in de ArenA. Geen woord van zijn donderpreek was gelogen door De Boer. In Zwolle zullen we zien of zijn woorden effect sorteren’ zo zegt Valentijn Driessen. ‘Een eerlijke evaluatie tijdens de zomerstop is zeker nodig, als het spel niet beter wordt.’

Het onderscheidend vermogen van Frank de Boer

Het resultaat is duidelijk. De donderspeech heeft geen positief resultaat gehad op de prestaties in Zwolle. Sterker nog, het lijkt wel of deze een omgekeerd effect heeft gesorteerd. Als je hier mijn definitie van houdbaarheidsdatum op loslaat kun je stellen dat zijn houdbaarheidsdatum wordt bepaalt door de mate waarin hij op dit moment in staat is om met zijn kennis, vaardigheden en persoonlijkheid binnen de huidige omgeving (Ajax) meerwaarde te creëren.

Iedereen kent de term meerwaarde in relatie tot product en diensten of bedrijf. Maar waar ligt het onderscheidend vermogen van Frank de Boer nog bij Ajax? Waar is hij nog uniek in? Welke unieke vaardigheden in relatie tot zijn persoonlijkheid heeft hij die waarde toevoegen voor Ajax en maakt dat hij niet vervangbaar is. Wij hebben het hier over zijn persoonlijke meerwaarde en wat dat voor Ajax betekent? Het gevaar bestaat dat hij commoditized; hij is niet uniek meer!

Wat zijn dan de algemene kenmerken van commoditizen:

  • Herhaling: men hoeft niet na te denken of te reageren op veranderende omstandigheden
  • Gebrek aan uniciteit: al die zaken die niet afhankelijk van de kwaliteiten en persoonlijkheid van één persoon
  • Niet locatie gebonden: werk dat je los van een locatie kan doen.

Jouw persoonlijke meerwaarde in de strijd gooien

Als je de vergelijking maakt tussen jij, als executive, directeur of senior manager, en Frank de Boer betekent dat niet alleen dat jouw bedrijf of afdeling moet zorgen dat het iets unieks produceert, maar ook jij er voor moet zorgen dat dat wat jij toevoegt meerwaarde creëert. Je moet iets uniek toevoegen. Het liefst iets wat alleen jij kan, door wie of wat je bent. Je job kan immers door iemand anders gedaan worden, maar een ander kan nooit jouw persoonlijkheid overnemen. Als je dus je houdbaarheidsdatum wilt verlengen is het een kwestie van jouw persoonlijke meerwaarde in de strijd te gooien.

Er zijn naar mijn mening vier specifieke vaardigheden die minder snel commoditizen en die jouw persoonlijke meerwaarde bepalen:

  • Analyse van complexe situaties. Ze zijn complex omdat ze uit verschillende werkelijkheidsniveau ‘s bestaan. Het vereist het inzamelen van info uit verschillende disciplines (klant, product, project, markt, enz.) Conclusie: een goede analyse is uniek, vraagt bijzondere vaardigheden en kan nooit herhaalt worden. Analyse ligt dus hoog in de waardeketen.
  • Probleemoplossend vermogen op een creatieve manier: nieuw antwoord vinden op een nieuwe vraag of een nieuw antwoord vinden op een bestaande vraag. Dit kan je niet uitbesteden.
  • Organiseren: omdat steeds meer mensen goed kunnen organiseren zit je alleen hoog in de waardeketen als je organiserend vermogen van een hoog complex niveau is waarbij je om kunt gaan met verschillende werkelijkheidsniveau ‘s.
  • Beinvloeden: waarde creëer je niet alleen. Niet beïnvloeden met kennis maar op gedrag = Leiderschap

De wereld bestaat niet alleen uit cijfers of taal

Er is natuurlijk iets opvallends dat deze vier vaardigheden gemeen hebben. Hoe hoger de complexiteit van de werkelijkheid, hoe hoger ook de potentiële waarde. Als jij openstaat voor het feit dat de wereld uit meer bestaat dan cijfers of taal ben je dus in staat waarde te creëren en hoog in de waardeketen te functioneren.

Deze 4 vaardigheden en vooral de manier waarop jij ze gebruikt, gestuurd door jouw persoonlijkheid, maakt dat jij je uniciteit bewaart en waarde creëert (ze zijn niet snel te commoditizen).

Neem geen genoegen met goed in iets te zijn, neem enkel genoegen met het verschil te maken. Vroeger heette dat arrogantie, nu en in de toekomst heet dat meerwaarde creëren.