Laatst ontmoette ik Willem. Mid twintig, dynamish en enthousiast, strak in het pak. Willem heeft sinds enkele maanden zijn diploma in handen en zijn eerste job is een feit. leuk!

Willem is accountmanager. Waarschijnlijk zag hij enkele vraagtekens en twijfels in mijn ogen voorbijkomen en ging uitgebreid zijn werkzaamheden toelichten: offertes opmaken en nabellen, klantenvragen beantwoorden, levering en administratieve foutjes oplossen, enz. Willem doet dit vanuit kantoor en heeft nog nooit een klant in de ogen gekeken… heu?? Accountmanager!?

Mijn gedachten dwalen af naar enkele (!!) jaren terug waar ik mijn eerste stappen zette in dit mooie beroep van verkoper. Ik was 24, werkte bij Xerox België en werd heel trots ‘Sales Respresentative’. Ze zouden kijken wat ik in mijn mars had en welke commerciële snaren konden bijgeschaafd en ontwikkeld worden.

In tien jaar groeide ik tot Accountmanager. (Je leest het goed: je groeit naar accountmanagement). Ik had de verantwoordelijkheid van die 20 % klanten die 80% van de omzet realiseerden. Het ging niet van zelf… onderaan de ladder beginnen met prospecteren (soms zelfs ‘koud’), bellen, bellen en nog eens bellen om je agenda vol te krijgen (gelukkig is er nu LinkedIn), veel demotiverende nee’s verwerken voor die enkele super leuke ja’s. Gelukkig ook veel trainingen en begeleiding door leidinggevenden en coaches die je permanent confronteren met de te zetten volgende stap.

Accountmanager ben je niet, je groeit er naar toe!!
De laatste jaren wordt de functie/titel te pas en te onpas gebruikt. Het lijkt erop, dat wanneer een bedrijf op zoek gaat naar een commerciële medewerker, de titel verkoper niet meer aantrekkelijk genoeg is. Dus maken we er maar accountmanager van.

Het resultaat is dat er steeds meer accountmanagers rondlopen die de titel niet waardig zijn en waardoor de waarde van deze titel wel eens verloren gaat. Hoe denk je dat de ‘echte’ accountmanager zich voelt?

Voor velen is het een statussymbool. Het is immers interessanter als je tegen je zakelijke en privé-omgeving kan zeggen dat je accountmanager bent.

Wat we met z’n allen vergeten is dat er bij de titel een bepaald niveau van optreden past:

De accountmanager is verkoper en onderhandelaar:
Hij is intensief betrokken bij de problemen en wensen van de klant, hij is verantwoordelijk voor het opbouwen en uitwerken van een win-win relatie.

De account manager is strateeg:
Dit betekent opstellen van accountplannen, analyseren van de potentiële accounts, doelen stellen, strategieën uitwerken en in praktijk brengen. Door zijn scherpe visie en inzicht bouwt hij een lange termijnrelatie op met zijn relaties.

De account manager is teamleider:
Wanneer het gaat om het accountbeheer is hij het aanspreekpunt voor alle afdelingen binnen het bedrijf. Vaak stuurt hij een accountteam aan.

Al deze verantwoordelijkheden en kwaliteiten moet je leren en ervaren. Dit vraagt tijd, vallen en opstaan, geduld, persoonlijke motivatie en heel veel doorzettingsvermogen.

Laat ons met z’n allen de Willems (en Willeminas) van deze wereld de kans gunnen de trots te beleven om ‘verkoper’ te zijn en het plezier te ondervinden te groeien in deze mooie carrière van Accountmanager.

Marie-Paule